Standplaats of kraam

Reserveren markt

Houtfestival 18 juni 2017: zon, gezelligheid, muziek, acts, markt, horeca, ruim 20.000 bezoekers… en jij met je marktkraam!

Dit jaar maakt Haarlem zich op voor alweer de 32ste editie van het grootste,  gezelligste en meest wereldse familiefestival van het jaar: het Houtfestival. De organisatie draait inmiddels op volle toeren en met mooi weer in bestelling en een geschat bezoekersaantal van ruim 20.000 maken we er ook deze editie weer een onvergetelijke dag van voor jong en oud.

 

Je kunt niet om de markten heen!

Zowel het food als non-food gedeelte worden op een mooie plek op het terrein opgebouwd, zodat geen enkele bezoeker deze kan missen. Voor het food gedeelte bouwen we bovendien een echt ‘food-court’, waar alle horeca bij elkaar staat, waar er terrassen zijn en waar met munten betaald wordt.. Het wordt echt een bruisend middelpunt van het festival!

 

Op één dag in een ontspannen sfeer zo’n 20000 potentiële klanten

in opperbeste stemming aan uw kraam.

 

Net als afgelopen jaar hopen wij u ook dit jaar weer te mogen verwelkomen. Onderaan vindt je de knop naar het invulformulier. Vul deze snel in om verzekerd te zijn van een goede plek/kraam op ons festivalterrein!

 

Duurzaamheid

Sinds enkele jaren is het festival een duurzame weg ingeslagen. Dit heeft een belangrijk gevolg voor de culinaire markt. Markthouders worden verplicht om gebruik te maken van biologisch afbreekbaar wegwerpservies (borden, servetten, bekers, messen etc. in plaats van de plastic variant; zie bijvoorbeeld www.biofutura.nl). Op het festivalterrein wordt het afval gescheiden ingezameld. Wij vragen de kraamhouders daarom vriendelijk zich aan deze voorschriften te houden.

Richtlijnen en voorwaarden

  • Het Houtfestival vindt plaats op zondag 18 juni 2017 van 12.00 tot 22.00 uur.
  • Wij houden ons het recht voor om op basis van diversiteit en inpassing binnen de doelstellingen van het festival je aanmelding voor het festival niet te honoreren.
  • Onze kramen hebben de afmetingen van een standaard marktkraam.
  • Je volgt te allen tijde de aanwijzingen op van onze marktmeesters, zij zijn jouw aanspreekpunt op deze dag. Zij zijn te herkennen aan hun shirt.
  • De organisatie van het Houtfestival is niet verantwoordelijk voor schade, diefstal etc.

 

Op- en afbouw

  • Op zondag is het marktterrein vanaf 8.30 uur toegankelijk voor het opbouwen/inrichten van je plek/kraam. Uiterlijk om 11.00 uur moet het marktterrein vrij zijn van auto’s en/of busjes.
  • Het is niet toegestaan om op het gras te rijden, maar uitsluitend over de paden en de rijplaten.
  • Voordat je het terrein betreedt, vraag je aan een van onze marktmeesters welke standplaats voor jou bestemd is. Deze komt alleen tot je beschikking als de huur, de kosten voor het gebruik van de stroom en de borg zijn betaald.
  • Het is niet toegestaan om tijdens het festival auto’s en/of busjes op het festivalterrein te parkeren; ook niet om tussentijds te bevoorraden.
  • Parkeren van auto’s en/of busjes mag alleen op de daarvoor bestemde plaatsen. De marktmeesters geven je hiervoor aanwijzingen.
  • Vanaf een vooraf bepaalde tijd is het toegestaan om het terrein met auto’s op te gaan en je kraam/plek leeg te halen/af te breken. Hierbij volg je de aanwijzingen van de marktmeesters.
  • Je dient je plek/kraam netjes achter te laten. Dit houdt in dat al het afval is opgeruimd en in de daarvoor bestemde containers is gedeponeerd. De borg van €50,- wordt alleen geretourneerd als één van onze marktmeesters uw plek/het terrein rondom je kraam heeft gecontroleerd en goed heeft bevonden.

 

Horeca

  • Verkoop van alcoholische dranken is niet toegestaan. Hierop wordt tijdens het festival streng gecontroleerd, bij overtreding wordt de borg ingehouden en volgt een boete van €250,- euro
  • Je dient gebruik te maken van biologisch afbreekbaar wegwerpbestek (borden, bekers, lepels, servetten, etc.). Hierop wordt tijdens het festival gecontroleerd en bij overtreding wordt de borg ingehouden.
  • Als je etenswaren gaat bereiden en verkopen, dan dien je de recente wet- en regelgeving van de Voedsel- en Warenautoriteit in acht te nemen en datzelfde geldt voor de brandveiligheid en aansprakelijkheid.
  • Informatie van de Voedsel- en Warenautoriteit vind je op www.houtfestival.nl
  • Maak je gebruik van apparatuur voor het bereiden van gerechten, dan zorg je zelf voor een goedgekeurde brandblusser ter plekke. Deze is voorzien van een keuringssticker, bevat minimaal 6 kg poeder en is geschikt voor klasse A, B, C en E.
    Stroom
  • Bij gebruik van elektrische apparatuur maak je uitsluitend gebruik van goedgekeurde en geaarde kabels. Na goedkeuring hiervan, word je door de marktmeesters op het stroomnet aangesloten.
  • Je zorgt zelf voor een kabelhaspel met een minimale lengte van 50 meter
  • Er wordt door de gemeente en brandweer op veiligheid gecontroleerd. Dit is inclusief tenten en zeilen. Indien ondeugdelijk zal je verzocht worden de zaken te verbeteren of te verwijderen.
  • Op het aanmeldingsformulier voor de markt geef je aan hoeveel stroom je inschat te gaan verbruiken. Heb je uiteindelijk meer stroom verbruikt, dan wordt het meerverbruik verrekend met de borg. Bij meerverbruik hoger dan de borgsom volgt een naheffing.
  • Water is op het festivalterrein aanwezig.

Markt FAQ

Zijn er na het lezen van de veel gestelde vragen FAQ nog onduidelijkheden voor u stuur dan een mail naar markt@houtfestival.nl

Welke zaken moet ik zelf meenemen?

Al die zaken die veilig en hygiënisch koken zeker stellen. Daarbij horen een goedgekeurde brandblusser (voorzien van een Keuringssticker, minimaal 6 kg poeder en geschikt voor klasse A, B, C en E), goedgekeurde én geaarde kabels, een eigen kabelhaspel van 50 meter.

Waarop wordt gecontroleerd tijdens de festivaldag?

•    Voedsel- en Warenauthoriteit controleert op naleving van hun regelgeving. In het verleden zijn ze op het festival komen controleren en hebben verscheidene deelnemers aangesproken.
•    Gemeente en brandweer die controleert op de veiligheid in de brede zin des woords. Zijn de tenten/zeilen brandveilig en windvast, is het gebruikte materiaal deugdelijk en gekeurd, kunnen mensen zich ergens aan bezeren etc. Ook hier geldt dat er elk jaarlijks weer opmerkingen zijn.
•    Festivalorganisatie die alvorens de stroom aan te sluiten controleert op de aanwezigheid van een brandblusser, deugdelijke elektra. Tevens wordt gecontroleerd op het verbruiken. Indien significant meer wordt verbruikt dan opgegeven, moet men helaas bijbetalen (wij verbruiken dan immers ook meer diesel uit de aggregaten)

Hoe zit het met water?

Dat is op het terrein aanwezig en kun je gratis gebruiken.

Per wanneer mag ik het terrein op om op te bouwen?

Op zondagmorgen mag je om 9 .00 uur het terrein op komen. Eerder is niet toegestaan en ook niet mogelijk. Je hebt dan dan tot 11.00 uur de tijd om je auto en aanhanger te ontladen en van het terrein af te halen.

Mogen auto’s blijven staan?

Nee, auto’s mogen niet op het terrein blijven staan.

Waar kan ik parkeren?

Dat kan onder andere op de parkeerplaats bij het Provinciehuis.

Tot wanneer kan ik mij opgeven?

Dat kan tot twee weken van te voren. Daarna wordt de definitieve planning en veldindeling gemaakt.

Tot wanneer kan ik annuleren?

Indien je tussen de 1 en 2 weken voor aanvang opzegt, worden er 50% van de totale kosten in rekening gebracht. Tussen de 0 en 1 week voor aanvang, zijn de totale kosten verschuldigd.

Waarom moet ik annuleringskosten betalen? Ik verdien toch ook niks?

Alle acts, alle onderdelen op het festival worden bekostigd uit verwachte inkomsten. Daar horen marktinkomsten bij. Als inkomsten op het laatste moment wegvallen, draait het festival verlies. Tevens is het zo dat om de markt mogelijk te maken er allerlei zaken worden ingekocht; denk aan bekabeling, aggregaten, rijplaten, hekken. Ook deze kunnen niet op het allerlaatste moment worden afbesteld. Er zijn dus ook al kosten gemaakt. Dit bij elkaar leidt ertoe dat we genoodzaakt zijn onpopulaire annuleringskosten in rekening te brengen.

Waarom mag ik geen dranken verkopen?

Simpel gezegd omdat dat één van de inkomstenbronnen van het Houtfestival is. Daarbij willen we geen concurrentie.

Wat is de achtergrond van het biologisch afbreekbaar wegwerpbestek?

Er is al genoeg plastic zwerfvuil; als festival willen we niet bijdragen aan nog meer. Dit is één van de manieren waarop we bijdragen aan een duurzamere omgeving. Biologisch afbreekbaar wegwerpbestek kan samen met etensresten in één container en zodanig verwerkt worden. Deze container staat rondom de culinaire markt opgesteld.

Waarom is het gebruik van biologisch afbreekbaar wegwerpbestek niet vrijwillig?

Enerzijds omdat dit het voor de bezoekers onduidelijk maakt waar ze de voedselresten (en bestek) in moeten deponeren, anderzijds om de deelnemers aan de markt te laten zien hoe het ook anders kan dan het ‘vertrouwde’ plastic.

Wanneer krijg ik mijn betaalde borg terug?

Vooropgesteld dat de standplaats is achtergelaten in de staat dat die werd aangeboden (dwz helemaal schoon) en men zich manifesteert zoals de festivalorganisatie voor ogen heeft, dan wordt de borg na het festival overgemaakt op je rekening door de marktmeester. Mocht je de marktmeester niet treffen, dan wordt achteraf contact met je opgenomen.

Ik heb de factuur ontvangen, maar ik betaal graag contact op de festivaldag. Is dit mogelijk?

Contant betalen op de festivaldag is niet mogelijk. Een betaling garandeert je plek op het festival, alleen een aanmelding doet dat niet. Vanwege de diversiteit moeten we zeer regelmatig ‘nee’ verkopen aan geïnteresseerden. Indien de standaard betalingstermijn van 14 dagen is verstreken zonder tegenbericht, ontvang je van ons een mail waarin we aangeven dat je nog 7 dagen hebt om te betalen voordat we ‘je plaats’ weer beschikbaar stellen.

Mijn organisatie is niet BTW-plichtig, kan ik dan de BTW aftrekken van de factuur?

Nee, dat kan niet. Onze stichting draagt BTW af over commerciële activiteiten en derhalve berekenen wij ook BTW door aan de marktdeelnemers